tisdag 27 mars 2012

När man funderar på radiopratet

Idag så hörde jag på P4 extra med Lotta Bromé att man funderar på att ge föräldrar som går ner i tid full lön. De ska typ gå ner till 35h i veckan tror jag det var men de ska ändå få full lön. Detta ska då leda till att föräldrar är hemma med sina barn mer.

Men varför ska man få hela sin lön för att man väljer att vara hemma. Hur blir det med dem som inte skaffar barn då, vad får de för att de jobbar. Det är en forskare som kommit med detta förslag men jag tycker att har man skaffat barn så får man faktiskt prioritera. Vill man stanna hemma mer med barnen så får man faktiskt gå ner i tid och få lön för den tid man är på jobbet annars så blir det ju orättvist mot dem som faktiskt jobbar.

Visst skulle jag kunna gå ner i tid när jag börjar jobba om jag fick samma lön. Inga problem alls men jag tycker nog att de som inte väljer att skaffa barn inte ska behöva hamna i bakgrunden då och får jobba heltid för samma peng som mig.
Sen får vi ju faktiskt barnbidrag vi som har barn. Dessa ska ju täcka kostnader som man får när man har barn. De kan man ju räkna ut att man kan va lite ledig för också när de blir lite större och blöjjor inte är största utgiften.

Nä nu får ni väl halshugga mig eller nått men jag tror inte detta kommer att bli något av. Ev att de isf skulle höja barnbidraget då skulle det nog inte synas så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar